התלמידים שותפים בפיתוח ובאחזקת המקום ועל כן התחזוקה, הגינון והניקיון מתבצעים על ידם, מה שמפתח אצלם חוש אחריות, מרגיל לסדר וניקיון, וכמובן תורם לחיבור שלהם למקום ולהרגשת הבית שהם חשים בכפר. יחסם של הנערים למקום ניכר גם בהיבט של השמירה על הרכוש, הטיפוח וההשקעה.
בתוך מתחם הישיבה ישנו משק חקלאי הכולל חוות סוסים, עדר הבקר, לול מטילות, צפרייה, וגידולי שדה. אנו משתמשים בענפים השונים ככלי טיפולי בשתי רמות:
ברמה הבסיסית, שותפות התלמידים בניהול ואחזקת המשק דורשת אחריות רבה.
עבודה עם בעלי החיים טומנת בחובה אחריות מלאה לבריאותם, שלמותם וצורכיהם השונים.
התלמידים יודעים, למשל, שאם הם לא יקפידו להגיע לתורנות האכלה, בעלי החיים עליהם הם אחראים יישארו רעבים ויסבלו, מה שמדרבן אותם לקחת אחריות, מעודד חריצות, עבודת צוות וגורם להם לקחת את תפקידם במלוא הרצינות, כולל עמידה בזמנים מוכתבים ומילוי כלל המטלות.
הנערים שותלים ירקות ותבואה בחלקות המוקצות להם ולוקחים ברצינות רבה את האחריות על הצמיחה שזרעו. מרגש לראות נערים המשכימים קום (לעיתים אפילו לפני התפילה) כדי לגשת לשדה ולעקוב אחר הגידולים שלהם, ולדאוג להם. מפעים ומחמם את הלב לראות באיזו תחושת גאווה הם לוקחים איתם הביתה את פרי עמלם, שם הם בוודאי מקבלים תשבחות על עבודתם, מבני המשפחה שאוכלים בהנאה את התוצרת שהביאו.
מעבר לחיזוק התכונות החיוביות שהזכרנו, העצמת הערך העצמי והמוטיבציה להתאמץ ולהשתפר גם בתחומים נוספים, הצוות הטיפולי משתמש במשק ככלי טיפולי גם ברובד עמוק יותר.
צוותי הכיתה, המורכבים ממחנך, עו"ס ומדריך – מתכנסים אחת לשבוע, דנים בהתקדמות ובאתגרים העומדים בפני כל תלמיד ובוחנים יחד את המענה האישי הדרוש לכל אחד.
פעמים רבות מגיע הצוות למסקנה כי נדרשת עבודה עדינה כמו בהטמנת זרע באדמה, טיפול בציפורים או בשתיל רך, כדי לסייע ולקדם את המגמה הטיפולית בנער. לעיתים עולה צורך בחיזוק הביטחון העצמי דרך טיפול בסוס ושעות רכיבה נוספות ולעיתים דווקא החליבה הידנית של העיזים הם הדרושים לתלמיד. במקרים אלו מקבל צוות המשק הכוונה והדרכה והתלמיד זוכה לטיפול מסור ומשולב
תחומי העשייה והאחריות של התלמידים כוללים גם הפעלת קיוסק, חנות בגדים וקפיטריה.
המחשבה מאחורי הקמת הקפיטריה מעניינת ומלמדת כיצד ניתן להנחיל ערכים רבים במקום אחד.
הקפיטריה מופעלת על ידי מספר תלמידים יחד עם איש צוות, והם אחראים להכין בכל יום תפריט על טהרת הבריאות. העוגיות, הלחמניות והפיצות נאפות מקמח מלא ומגבינת צאן אותה מספק דיר העיזים שלנו, שייק הפירות מורכב ממגוון פירות בריאים ושימוש מועט מאוד בסוכר וכך גם שאר המטעמים המוגשים.
רכישת המוצרים בקפיטריה לא מתבצעת באמצעות כסף, אלא באמצעות כרטיסים אותם הנערים יכולים לקבל בכל שיעור, בגין התנהגות חיובית – כגון הגעה בזמן לשיעור, נוכחות מלאה, למידה והשתתפות חיובית ועוד.
ניכרת היטב המוטיבציה של הנערים ליהנות מרווח כפול – גם ללמוד היטב וגם להרוויח קפה, עוגה, פיצה או שייק פירות על הדרך.
בנוסף, אנו משתדלים שהקפיטריה תתנהל באנגלית. התפריט רשום באנגלית וההזמנות מתבצעות באנגלית. כך משפרים התלמידים גם את שליטתם בשפה.
לרשות התלמידים עומד קיוסק בו הם יכולים לרכוש חטיפים, משקאות ומזון קל במחירים הקרובים למחירי העלות. הקיוסק מופעל ע"י התלמידים– מעודד אחריות ומקנה כלים בסיסיים לניהול.
חנות הבגדים הוקמה כדי לאפשר לתלמידים לרכוש את הביגוד הדרוש להם בפנימייה במחירים נוחים, כדי לחסוך ולהימנע מלהטריח את ההורים בחיפוש אחר בגדים מתאימים במהלך חופשותיהם הקצרות בבית. חנות הבגדים מופעלת אף היא ע"י התלמידים.